• shtelsky

Typografia w tożsamości wizualnej

Aktualizacja: paź 9



Typografia - zajmuje się ona doborem pisma, jego użyciem i składem, a także ustalaniem optymalnych norm pisarskich. Dzisiaj skupimy się jednak na jej wykorzystywaniu w biznesie!



Znak firmowy może być logiem (znakiem graficznym w połączeniu z typografią), ale może być też samodzielnym sygnetem (jedynie znakiem graficznym, bez tekstu), logotypem (samym tekstem, bez znaku graficznego) lub monogramem (dla przykładu - jest nim logo stacji telewizyjnej HBO). Jeśli wydaje Ci się to skomplikowane - żaden problem - niebawem powstanie artykuł poświęcony tym zagadnieniom. Teraz skupmy się jedynie na samych elementach tekstowych i tym, jak są one istotne w budowaniu tożsamości wizualnej naszych biznesów.



Mózg podczas czytania przypisuje kształtom liter cechy charakteru, dzięki złożeniu tekstu w odpowiedni sposób, możemy wpływać na czytelnika - na ton, akcent, tempo, a nawet nastrój! Przykład? Tekst pisany kursywą nie tylko wyróżnia się w większej ilości tekstu, ale i sprawia wrażenie przyspieszenia. Tekst sam w sobie jest tak silnym narzędziem, że ma olbrzymią moc wpływania na ludzką percepcję, wiele marek decyduje się na indywidualne liternictwo i rozpoznajemy je właśnie nie dzięki wyjątkowemu znakowi graficznemu, a typografii. Co warte podkreślenia - na takie rozwiązanie decyduje się co 3 duża marka, ciężko uwierzyć? Allegro, CCC, Apart, AVON, Oriflame, Empik, Colgate, Netflix, Reserved, Orsay, Nivea, Nokia, Mentos, H&M, Dior, a nawet... Google czy Facebook. Oczywiście nie próbuję Was przekonać, że to lepsze rozwiązanie niż klasyczne logo, w którym typografia łączy się z sygnetem w jedność - po prostu wagi odpowiedniego doboru liternictwa w marketingu nie można lekceważyć. Badania psychologiczne podpowiadają, że:



Zwaaalnia i relaksuje czytelnika.



Sugeruje precyzję.



Wspiera moc, energię.



Sprawia wrażenie przyspieszenia.



Sympatyzuje z kobiecością.



Sympatyzuje z męskością.



W świecie biznesu jest naprawdę wiele przykładów świadczących o słuszności wyżej wypisanych zależności, ale są też inne... Wiesz na przykład o tym, że sprzedaż kosmetyków damskich podbijają wąskie, wysokie litery w ich logotypach? Litery mają ogromny potencjał marketingowy, musimy wyciągać z nich to, co najlepsze, aby wywoływać u odbiorców oczekiwane przez nas skojarzenia! Ludzie niektóre kształty są skorzy identyfikować z luksusem, prestiżem, siłą, ale i skromnością lub delikatnością - pamiętajmy o tym, wielkie marki pamiętają!



Źródła: własne, David Airey - „Logo Design Love”, Gareth Hardy - „Podręcznik projektantów logo”, polecam Ci także ukończyć podobny kurs: https://strefakursow.pl/?ref=88479



  • Facebook
  • YouTube
  • Strefa kursów
  • Instagram

©2020 by ShtelskyArt / shtelsky@gmail.com733 671 964