• shtelsky

Jak stworzyć naprawdę DOBRE logo?

Aktualizacja: paź 9



Na początku mojej przygody z projektowaniem graficznym, wydawało mi się (jak z resztą znacznej części początkujących przedsiębiorców), że logo musi być przede wszystkim ładne... NIEKONIECZNIE! Nasz mózg postrzega logo jako komunikat, nie dekorację. Nie chodzi o to, by znak firmowy trafiał w gusta, a o to, by był skutecznym narzędziem marketingowym, innymi słowy - wyróżniał się, zapadał w pamięć i budził konkretne skojarzenia w oczach klienta.


Zastanów się, proszę, gdy zamkniesz oczy i spróbujesz wyobrazić sobie logo sklepu IKEA, firmy odzieżowej Nike albo restauracji McDonalds, to nie stanowi to dla Ciebie problemu, prawda? Zapewne jesteś też w stanie narysować te znaki na kartce papieru w kilka sekund i to dość precyzyjnie, budzą one w Tobie także konkretne odczucia i nie pomylisz ich z żadną konkurencyjną firmą, ale... czy to są dzieła sztuki? Większość ludzi nie ma pojęcia o psychologii projektowania, ale każdy z nas podświadomie odczuwa jakość marki widząc jej znak. Niezwykle ciężko narzucić klarowną definicję "dobrego logo", ale z łatwością można takowe rozpoznać, gdy już się na nie patrzy. Postaram się przedstawić Ci dobre i złe praktyki, które mogą mieć ogromny wpływ na to, jaką wizytówką Twojej osoby i Twojego przedsiębiorstwa będzie wybrana przez Ciebie reprezentatywna grafika. Należy pamiętać, że mózg myśli obrazowo i niewykluczone, że setki, a może nawet i tysiące ludzi oceniać ją będzie przez pryzmat pierwszego wrażenia - ich mózgi będą dokonywać selekcji w ułamku sekundy, a to, czy nie wybiorą jednak usług konkurencji, może zależeć od kilku aspektów, o których powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca!



LOGO POWINNO BYĆ:


ZROZUMIAŁE - logo nie może zmuszać odbiorcy do wysiłku, zastanawiania się. Ma być jasne i klarowne.


PONADCZASOWE - przy projektowaniu nie można skupiać się na aktualnych trendach - dana moda przeminie, a logo ma cechować się dobrym odbiorem także i pięć, dziesięć czy dwadzieścia lat po jego utworzeniu.


ROZPOZNAWALNE - pozytywnie wyróżniające się, mające w sobie coś, co nie pozwoli klientowi pomylić nas z konkurencją.


Wielkie marki też mają proste loga. Czy nadgryzione jabłko znane z telefonów jest szczególnie skomplikowane? A znaki poszczególnych marek samochodów? Znanych producentów odzieży? Raz jeszcze podkreślmy - logo ma być funkcjonalne, a nie ładne. Należy pamiętać także o tym, iż pomimo tego, że dane logo jest łatwe w odbiorze, z reguły wcale nie jest łatwe w zaprojektowaniu. My, projektanci graficzni, musimy odpowiednio zagrać kontekstem, kształtem, typografią, kolorem... całym alfabetem wizualnym, aby stworzyć spójną całość.



LOGO NIE POWINNO BYĆ:


DOSŁOWNE - wcale nie trzeba ilustrować dokładnie tego, czym zajmuje się dana firma, to niestety bardziej cecha amatorskich znaków, no bo zastanówmy się - ile zakładów fryzjerskich ma w logo nożyczki? Czy to jest oryginalne? Czy takie logo się wyróżnia i zapada w pamięć?


PRZEKOMBINOWANE - kiedy przejeżdża obok Ciebie samochód oklejony grafiką firmową, masz raptem kilka sekund na jej odbiór i albo zapadnie Ci w pamięć, albo nie. Jeśli logo jest zbyt wymagające dla odbiorcy, ma za dużo punktów rozpraszających uwagę - jest do niczego. Dobre logo to takie, które jesteś w stanie naszkicować na kartce papieru w maksymalnie 7 sekund.


TANIE - zapytać projektanta graficznego ile za logo?, to trochę tak, jak zapytać agenta obrotu nieruchomościami ile za dom?. Tak naprawdę każdy biznes jest inny, każdy ma inny target i każde zaprojektowane logo musi działać w inny, szczególny sposób. Można zapłacić komuś mniej pieniędzy za logo, niż w bardziej znanej agencji reklamowej, tylko czy spełni ono swoją funkcje? Zamiast logo możemy otrzymać po prostu ładną ilustrację.


Logo ma być nie tylko zgodne z oczekiwaniami klienta, ale (co nawet ważniejsze) też spełniać swoją funkcję - trafiać do grupy docelowej, wzbudzać konkretne emocje, mieć odpowiednio dobraną typografię, kształt i kolory, należycie się drukować, ma wyglądać dobrze zarówno na ciemnym i jasnym tle, w małym i ogromnym formacie. Logo to swojego rodzaju inwestycja, jeśli wybieramy tanie rozwiązania - jesteśmy odbierani jako amatorzy i taka oszczędność może przynieść ogromne straty w perspektywie czasu. Tanie logo z reguły jest oklepane lub zrobione "z gotowca", a takim rozwiązaniem ciężko się wyróżnić, nie mówiąc już o budowaniu poważniejszej marki czy nawet narażaniu się na problemy z prawem.



No właśnie - dlaczego DOBRE LOGO kosztuje więcej? Zazwyczaj większe koszta = lepsza jakość, a do jej osiągnięcia trzeba wykonać wiele żmudnej pracy i poświęcić o wiele więcej czasu. Jak powinien wyglądać taki podstawowy plan działania?


1. STRATEGIA - wywiad z klientem, poznanie targetu jego firmy, rynku w jakim działa, skojarzeń i emocji jakie ma wywoływać znak firmowy.


2. SZKIC - „żeby mieć naprawdę dobry pomysł, trzeba mieć mnóstwo pomysłów”, najpierw tworzy się mapę myślową, a później opierając się na pomysłach z niej, szkicuje się różne wizje na owe logo.


3. DOPRACOWANIE - zazwyczaj te najlepsze ze szkiców wysyła się klientowi i wspólnie ustala się w jakim kierunku powinno przebiegać dalsze projektowanie, wówczas należy dopracować wybrany koncept.


4. GRAFIKA KOMPUTEROWA - przerzucenie swojej wizji z kartki na komputer, projektowanie w praktyce.


5. KOLOR - dopełnienie całości odpowiednią kolorystyką pasującą do ogólnego zarysu danej działalności.


6. PRODUKTY REKLAMOWE - logo powinno być dostosowane do druku, dobrze prezentować się na ekranie komputera, ale i wizytówkach, ulotkach, dokumentach firmowych, a także banerach i drukach wielkoformatowych. W grę wchodzi przygotowanie także "księgi znaku", która jest swojego rodzaju instrukcją jak obchodzić się z danym znakiem graficznym lub różnym jego wersjach, także w różnych okolicznościach.



Podsumowując: lepiej mieć droższe, ale spersonalizowane, profesjonalne logo, niż tanie, ale nie spełniające swoich funkcji. Taki znak ma być efektywny, a nie efekciarski, ma zapadać w pamięć i odpowiednio prezentować się w każdym rozmiarze - powiększone wciąż estetyczne, zmniejszone - wciąż czytelne, nie ma być ładne, a jasne i zrozumiałe, zatem nie pytaj o zdanie żony, męża, dzieci czy znajomych, którzy spojrzą na ową pracę, jak na obrazek przyczepiony magnesem do lodówki, a rozmawiaj z profesjonalistami lub chociaż osobami rozumiejącymi, że taki znak ma reprezentować Twój biznes, a nie podążać za trendami, które za rok czy dwa będą zupełnie inne. Nie zaleca się używania więcej, niż dwóch krojów pisma oraz więcej, niż trzech kolorów! Pamiętaj o tym, że Twoje logo ma być łatwe do zapamiętania, zatem należy pozbyć się z niego wszystkiego, co zbędne i wystrzegać się kombinowania. Ma być prosto, zrozumiale, estetycznie i ponadczasowo. Oczywiście, że czasami należy naginać lub wręcz łamać wspomniane w tym artykule reguły, nie ma złotego przepisu na sukces. Nie istnieje idealne logo, które spodoba się każdemu, nie ma nawet koloru, który odpowiadałby wszystkim, ale swoje szanse można znacznie zwiększyć poprzez podążanie przetartymi, ale jednak sprawdzonymi już szlakami.



Źródła: własne, David Airey - „Logo Design Love”, Michael Evamy - „Logo”, Gareth Hardy - „Podręcznik projektantów logo”, Jack Gernsheimer - „Ponadczasowe logo”;

  • Facebook
  • YouTube
  • Strefa kursów
  • Instagram

©2020 by ShtelskyArt / shtelsky@gmail.com733 671 964